När man talar om svenska kläder som gör succé utomlands brukar det handla om H&M å ena sidan, och trendiga märken som Acne och Our legacy å den andra. Men det finns även barnklädesmärken från gamla Svedala som har lyckats bli populära utomlands, utan att vara så kända i hemlandet.
Det som de två märken som vi presenterar här har gemensamt är flera saker: de har uppstått ur ett konkret behov, de säljs idag i ungefär 15 länder, och d har båda två startats av kvinnor.
I Dig Denim
Det ploppar ständigt upp nya jeansmärken, som svampar ur jorden, och bara i Sverige finns idag ett flertal. Det hade man inte kunnat tro under 1990-talets första hälft, när det enbart var Levis och möjligen Diesel som gällde. Men det är inget av de nya jeansmärkena som fokuserar på barn, även om en del också har barnmodeller i sitt sortiment.
Hanna Clavegård startade sitt jeansmärke I Dig Denim när hon letade jeans under sin föräldraledighet, och inte hittade några bra barnmodeller. Extra viktigt för henne var att hitta neutrala kläder, som passade för både killar och tjejer och som hon själv skulle ha velat ha när hon var liten. När hon inte hittade sådana kläder bestämde hon sig för att starta ett eget jeansmärke för barn, som idag har utökats med t-shirts och stickade plagg.
Li and Lo
Jenny Arvidsson i Jönköping fick idén till sitt klädmärke i samband med att hon väntade sitt tredje barn. De blivande storasyskonen undrade vilka kläder de hade haft när de var nyfödda, men det mindes Arvidsson inte längre. Så hon tryckte upp texten ”Mina första kläder” på en body och en mössa.
Idag dominerar kläder med färgglada tryck och mönster med rådjur, moln m.m. Kläderna sys i Indien, av ekologiska material, och säljs i 14 länder. Jenny Arvidsson designar kläderna själv, men tar hjälp av bl.a. sin syster och sin sambo för att driva och marknadsföra företaget.