Tendenser på barnklädesmarknaden

Lyx, nischat och internet. Så skulle man kunna sammanfatta tendenserna för barnklädesåret 2014, säger Svenska Moderådets Lotta Ahlvar till Göteborgsposten.

När det gäller stilen på barnkläder så finns det två rakt motsatta tendenser, som blir starkare samtidigt. Den ena är en slags återgång till 50-talet, alltså att det blir vanligare med vuxenkläder i barnstorlek. Ett exempel är Barbour, märket som mer än något annat förknippas med det engelska lantlivet, och som är mycket populärt bland anglofila svenskar. De har flera barnplagg i sitt sortiment, bl.a. quiltade och vaxade jackor. Andra större, lite lyxigare märken har följt efter, och det är idag inga problem att hitta kläder till barnet som matchar den egna stilen. Det enda problemet kan vara budgeten: med tanke på hur snabbt barn växer är det långt ifrån alla som har rådd att klä sina små i Barbour, Burberry eller något annat liknande märke.

Unisex

Om man kan kalla trenden att köpa samma märken till sina barn som till sig själv för en återgång till 50-talet, så är kanske den motsatta trenden en återgång till 70-talet. För samtidigt som antalet barn i machesterbyxor, chelseaboots och vaxade jackor ökar, så bli även barnen i färgstarka unisexplagg fler och fler. Det startas ständigt nya märken som producerar färgglada, mönstrade plagg, gärna med tryck. Efter alla larm om giftiga ämnen i barnkläder blir det också vanligare med ekologiska barnkläder.

Internet

Därmed är vi inne på den tredje tendensen: försäljning på internet. Antalet fysiska barnklädesbutiker minskar något, men antalet butiker på nätet ökar kraftigt. Inte minst är det vanligt att den som startar ett eget märke väljer att sälja det enbart på nätet, åtminstone till en början. På internet är det nämligen enkelt att nå alla föräldrar som kan tänkas vara intresserade av det koncept som man erbjuder, oavsett var i landet man har sitt företag, och oavsett var föräldrarna bor.